kick off

Thursday, September 12, 2019

Percutian Bajet Phuket : Entry

Wehuuu.. happy birthday to me.. tapi bukan 4hb.. tapi 6hb 1.. huhu.. trip kali neh kekonon nak celebrate birthday aku la.. betul la tu. hehehe.. ukeh.. lets go..

Macam biasa hari sebelum tu kami gerak ke KL. Kali neh aku stay rumah adik aku dekat usj. Malam tu macam macam berita pasal ribut di krabi, koh samui, phuket..ribut Pabuk. Mak aku dah banyak kali call tanya jadi ke tak nak p phuket. Lagi lagi dengan kes tsunami tahun 2014. Memang die risau sangat la. Aku kata on je sebab satunya aku tengok hotel yang kami book agak jauh dari pantai dan masa tu dah masuk hari ke 5 atau 6 ribut dah berlaku. Tapi flight ke koh samui, krabi semua delayed dan ada yang cancel. Menandakan kedua dua tempat agak kritikal. Kami tawakalillah je la..

Pengangkutan

Dari Bentong aku gerak lepas kerja. Kali neh saja mintak adik aku hantar ke airport. Rindu anak sedara sebenarnya..huhu..pukul 1 lebih baru tido.. pukul 3 pagi dah bangun sebab flight kitorang pukul 7 pagi. Saja ambil flight pagi sebab dapat buat banyak aktiviti.. Perjalanan ambil masa dalam 1 jam 30 min. Dari airport Phuket ke Patong sewa minibas (van), ambil masa 1 jam ke 1 jam 30 min.. Kalau driver banyak kali berhenti.. lambat la korang sampai.

Makanan

Persediaan aku macam biasa. Bawak electric lunch box. Terpaksa beli baru sebab yang lama da barai.. huhuh..

macam neh la ghupa electric lunch box. Korang boleh steam, masak nasi, panaskan lauk.. rebus telur.. goreng je tak boleh..yang aku bli warna purple.. hehe..

Selain daripada tu aku bawak beras, siap pack kecil kecil. 1 pot kecik untuk kitorang berdua dan cukup. Aku bawak untuk 4 pack. Nak jimat kononnye.. huhu.. Untuk lauk kitorang bawak daging dendeng dengan daging itam manis dari efbi. Sedap jugak la.. korang try la.. cukup rasa suma..cuma panaskan dalam air panas je.

Antara kedai makan yang ada dalam list aku:
1. Kusuma Halal Thai Seafood
2. Kedai makan sekitar Masjid Nurul Islam, Jalan Phrabaramee (banyak kedai makan area sini, semua sedap-sedap dan harga berpatutan)
3. High Aim
4. D'Pantai Restaurant (Kalim Beach)
5. Ban Sang Duan Muslim Restaurant (Kamala Beach)

Tempat lain ada je kedai halal tapi tak banyak.. kene mencari sikit. Makanan kat sini sume sedap sedap ulang lagi.. tengah menaip pun menceces ayaq liuq hahaha..

Lupa pulak.. saja suggest korang bawak extention socket neh sekali. Siap ade 4 usb port. Takde la nak gaduh gaduh plug tak cukup. Aku siap masak electric cooker guna socket neh sebab wire cooker tu pendek. Recommended..

Penginapan

Penginapan kami di Forty Winks Phuket Hotel. Dah la murah, lokasi strategik, staff sume baik baik. Ada swimming pool lagi. Bilik hari hari diorang masuk bersihkan dan tukar towel. Kiranya pasal penginapan amat berpuas hati

antara harga bilik yang disediakan

Harga hotel tu dah termasuk sewa scooter untuk 4 hari 3 malam yea.

Tempat mesti pergi

1. Kata Noi Beach
Kata Noi Beach adalah sebuah pantai berpasir halus, airnya yang jernih dan yang menariknya lagi,  Kata Noi Beach juga agak privasi jika dibezakan dengan pantai-pantai lain di sekitar Phuket kerana lokasinya yang agak tersorok dan jauh dari pusat bandar Phuket.
Waktu yang terbaik untuk ke pantai ini adalah dari bulan Disember hingga April kerana airnya lebih tenang untuk bermandi-manda. Manakala dari bulan Mei hingga Oktober pula, ombak besar dan menjadikan ia lebih sesuai untuk aktiviti surfing.

Alamat: Karon, Mueang Phuket District, Phuket 83100
2.    Koh Bon
Koh Bon adalah pulau yang terletak hanyalah sekitar 2 km dari Rawai. Pulau dengan kepanjangan 1.2 km dan kelebaran 500 meter ini cukup kecil dan amat sesuai untuk snorkleling
Alamat: Rawai, Mueang Phuket District, 83100

3.     Phuket Walking Street

Phuket Walking Street atau nama lainnya Lardyai yang membawa maksud pasar besar di dalam dialek Selatan Thailand adalah pasar yang sangat berbeza daripada yang lain. Berjalan di sepanjang Phuket Walking Street ini membuatkan anda terasa seperti berada di ‘street art’ yang penuh dengan kemeriahan.
Pasar yang dimulakan pada tahun 2013 ini terletak di Thalang Road, iaitu di tengah-tengah bandaraya yang dipenuhi dengan bangunan-bangunan bersejarah bereka bentuk Sino-Portugis.
Dari gerai-gerai yang menjual pelbagai kraftangan kreatif, kedai mainan, butik pakaian hinggalah kepada tempat bermain trampolin percuma, macam berada di sarkas pula rasanya. Bukan itu sahaja, bab makanan memang tak perlu risau, macam-macam tersedia untuk mengisi perut yang kosong sambil menghiburkan mata dengan keunikan pasar ini.
Waktu Operasi: Ahad (4.00pm – 10.00pm)
Alamat: Thalang Road, Phuket Old Town

4.    Freedom Beach, Ao Sane Beach
Freedom Beach adalah salah satu daripada pantai yang terindah berpasir putih
Pantai ini terletak hampir dengan pantai yang tersibuk di Phuket iaitu Patong Beach.
Untuk menuju ke sini, anda perlu menaiki bot panjang yang tersedia hanya dari bulan Disember ke Jun ketika musim cuti. Dalam perjalanan ke sini, anda akan melepasi beberapa buah pantai yang lain yang lebih sibuk seperti Pantai Merlin, Pantai Paradise dan Pantai Tri Trang.
Alamat: Nai Harn, Rawai, Phuket

5.    Phuket Weekend Night Market
Phuket Weekend Night Market ataupun lebih dikenali oleh masyarakat setempat sebagai Naka Market adalah sebuah pasar malam yang terletak di sepanjang Chao Fa West Road.
Bagi anda yang kaki bershopping tapi gemar berbajet, inilah syurga yang dicari. Cukup banyak barangan-barangan terpakai dijual di dalam pasar ini. Bukan itu sahaja, barangan lain yang boleh dijumpai disini juga adalah seperti cenderamata, beg, perhiasan, barangan elektronik dan macam-macam lagi, sampai berpinar mata dibuatnya.
Waktu Operasi: Sabtu & Ahad (4.00pm – 9.00pm)
Alamat: Chao Fa West Road, Phuket Town

6.    Prompthep Cape Viewpoint
Prompthep Cape Viewpoint adalah sebuah lagi puncak bukit yang terkenal dalam kalangan jurugambar. Untuk menuju ke bahagian puncaknya, anda perlu berjalan kaki selama 30 minit.
Selain pemandangan yang indah, Prompthep Cape Viewpoint turut lengkap dengan kedai-kedai cenderamata, kedai serbaneka dan tandas. Bagi anda yang memandu, tempat meletak kereta turut disediakan.
Alamat: Rawai, Mueang Phuket District, Phuket

7.    Phuket Old Town
Tidak ubah seperti Georgetown di Penang, Phuket Old Town penuh dengan kedai-kedai yang terletak di dalam bangunan-bangunan lama yang cukup terserlah usia klasiknya.
Bangunan-bangunan dengan gaya seni bina Sino-Portugis menjadi refleksi kepada kedatangan Eropah pada suatu ketika dahulu kerana kekayaan bijih timah bandar Phuket. Di sini juga anda akan menemui banyak restoran, cafe dan butik.
Selain itu, Phuket Old Town turut menempatkan banyak kuil dan muzium-muzium dengan koleksi yang unik untuk dilihat.
Alamat: Phuket Town, Phuket 83000

8.    Pantai Surin
Berpasir putih yang lembut dipijak kaki, airnya yang berwarna biru kehijau-hijauan
Kalau korang ke sini,korang boleh merancang untuk bersnorkeling di bahagian berbatu sama ada di arah utara atau selatan Pantai Surin.
Alamat: Choeng Thale, Thalang District, Phuket 83110

9.    Pantai Karon
Salah satu pantai yang terpanjang di Phuket, Pantai Karon, dikatakan antara salah satu pantai yang paling sesuai untuk dilawati bersama keluarga.
Di sekitar pantai ini juga terdapat banyak penginapan keluarga yang menarik, restoran-restoran, gerai cenderamata dan kedai-kedai yang menjual pelbagai barangan penting sewaktu bercuti.
Alamat: Karon, Mueang Phuket District, Phuket 83100

10.    Karon View Point
Nama tempatan bagi Karon View Point adalah ‘Khao Saam Haad’ yang bermaksud Bukit Tiga Pantai. Bukit ini dinamakan sedemikian kerana dari puncaknya, anda dapat menikmati pemandangan 3 buah pantai, pantai yang terdekat dan terkecil iaitu Pantai Kata Noi, pantai yang indah Koh Poo dan pantai yang terjauh dari pandangan, Pantai Karon.
Alamat: 4233, Tambon Karon, Amphoe Mueang Phuket, Chang Wat Phuket 83100

Bajet Kasar

Hotel  + scooter          : Rm527.79 (2 pax)
Tukar duit                   : Rm1000.00(2 pax)

Total : RM1527.79

Friday, July 26, 2019

TTC # IVF Journey # 6 - Lucrin Depot

23.7.2019
Temujanji kedua aku yang tertangguh selepas post et hari tu. Bulan 4 dulu dah jumpa prof dah. Masa tu macam agak terkilan.. putus harapan.. macam-macam la sebab prof kata aku sorang je yang langsung tak melekat dengan bacaan bawah 1. Prof ada cadangkan aku untuk ambil lucrin untuk kurangkan bacaan ca125 daripada 35.5 kepada bawah 8..tapi aku refuse. Pengalaman pertama masih dalam ingatan. Tapi sampai bulan neh period aku masih bertandang ikut jadual. Alhamdulillah… dalam perjalanan aku dan suami dah berbincang untuk tidak teruskan lagi et kali kedua dan terakhir (buat masa neh) selagi bacaan tak menurun. Malangnya bacaan masih tak berubah malah naik 0.01 (35.6). Buat pengetahuan korang bacaan normal adalah bawah 35.  Kecewa yang amat rasa.

Pertemuan 10 mata kali neh..  aku bersetuju untuk ambil Lucrin dengan perasaan bercampur baur. Menyerah kalah pada ubat neh dengan harapan bacaan akan menurun kepada 0.. Insha Allah.. semoga permulaan yang baik untuk aku dan suami kali neh. Korang doakan kami yea.

Injection neh aku ambil 1 dos dulu, sebulan selepas tu jumpa prof lagi untuk review rasult ca125

Pendaftaran : RM20

Leuprorelin Acetate 3.75mg (Lucrin) 1 x 362.30: RM362.30

hai.. jumpa lagi kita..
update 28.08.2019

Result 2nd ca125 keluar.. alhamdulillah.. bacaan turun kepada 25.8 . Suntikan kedua pada 31.08.2019 diteruskan. Doakan aku bacaan turun banyak yea. Sekarang neh aku buat diet IF (intermitten Fasting) geli geli.. huhu.. ok la.. berat pun maintain dalam 67kg (dengan tinggi 173cm). Kalau boleh nak turunkan lagi. Air manis dah cut off sikit. Kalau dulu tiap tiap hari kena ada milo suam sekarang seminggu dalam 3 4 kali je aku amek air manis. Yang lain-lain masih control macam biasa.

update 23.01.2020

wa..selamat tahun baru.. hahaha.. baru ingat nak update.. adoii..

Result untuk selepas 2nd injection adalah 16.1. Alhamdulillah. masa tu makin bersemangat aku. Oh ya..selepas 1st injection, period korang akan datang seperti biasa. Jangan hairan pulak yea. Selepas 2nd injection baru la period betul-betul berhenti.

3rd injection aku pada 1.10.2019. Result 16.2. Adoyai.. dah tak turun dah seperti yang aku harapkan. Prof kata kalau boleh nak turunkan sampai bawah 10.

Next TCA 29.10.2019. Hati neh redha je la.. prof kata xde masalah sebab itu je yang boleh. Endo dah tak aktif, boleh proceed dengan normal cycle. Untuk next period, 1st day aku kena ambil clomid 10mg perday selama 10 hari. Hari ke 10 aku datang untuk ambil suntikan Pregnyl. Pregnyl neh untuk pecahkan telur yea. Bermula la normal cycle kami.

Result BHCG keluar pada 31.12.2019.. kecewa lagi 1.46 sahaja. Hmm.. nak kata kecewa sepenuhnya tak jugak sebab sebelum neh result lepas transfer lagi rendah daripada neh.

Percutian Bajet Koh Samui : Day 5 & 6

9/5/2017

Hari terakhir di samui..sedih meninggalkan pulau neh dan sedih mengingatkan percutian kami akan berakhir tak lama lagi..

Disebabkan hari pertama dah bayar tix Donsak ⇄ tiket feri ke Koh Samui ⇆ hotel transfer, pagi tu breakfast beli kat 7e je. Air teh o ais limau yang sengaja beli lebih semalam untuk minum pagi.. aiseh.. teringat ingat plak kesedapan teh o ais limau neh.. huhu..

Van datang ambil ontime, kami last sekali naik. Transfer naik bas, daripada bas.. turun dulu naik feri.. bas tu naik feri sekali tau. Masa turun bas tu ade la terserempak dengan group chinese.. rupanya group dari pineng. Lega sikit dah jumpa orang Malaysia.. hahhaa..1 jam 30 minit kali neh aku ambil peluang untuk round dalam feri dan lepak kat rooftop. Menikmati suasana yang akan tinggal memori untuk kami.

uih.. abes muka terbakar cam udang.. hahaha

masa neh baru kenal mende alah neh. sedap jugak.. hahaha

its time to go home dear..

lepas naik van dari hotel, kene naik bas pulak

stesen bas tadi

sampai pelabuhan, tunggu naik kapal.. bas pun naik kapal.. huhuhu

bye bye samui.. sob..sob..

Rupanya ada satu group chinese neh tinggal dekat hotel yang sama dengan kami Journey Hostel. huhu.. Disebabkan kami ambil hotel transit yang agak jauh dari airport, pemandu bas berhenti di bus stop area bandar. Kami kena naik tuktuk pula untuk ke hotel tu. Kami bernasib baik sebab pemandu bas call kawan dia yang bawak tuk tuk untuk ambil kami. Bersesak la kami dengan beg masing2 besar gedabak.. hahaha.. diorg neh dalam 4 ke 5 orang, lupe dah.. hahaha. Jadi lepas neh pengajaran, ambil hotel area airport atau pun terus balik Malaysia. Cuma pastikan ambil tix malam. Risau tak sempat nak boarding je nanti sebab perjalanan panjang.

Petang tu aku sempat tanya diorang macam mana nak p airport esok and luckily, ada sorang geng tu call company seatran sebab tak nak bayar kos daripada hotel ke airport esok. Kami tumpang lagi.. hehehe.. alhamdulillah.. rezeki kami. Jadi malam tu cari makan area Surat Thani. Ada pasar area tu, kami beli nasi ayam dan buah. Singgah 7e beli spagetti dan air susu. Ya ampun.. sedap betul .. hahaha. Lupa pulak.. bilik kat Journey Hostel besar yakmat.. puas hati bayar rm73.31 untuk satu malam.
serious besar kan..

hipster sangat.. huhuhu

tatau la pasar malam ke ape. Cari dinner dalam neh. Dapat la nasi kombok, buah buahan.. tu je rasenye beli..

cari 7e cari CP lagi.. kali neh amek speghetti.. sedap bak hang..

10/5/2017

The day is coming, sarapan di hostel lebih kepada hotel je..huhu.. Van datang pickup, tapi macam biasa la banyak pulak tempat die singgah. hahaha.. Layan kan aje janji tak bayar apa apa.

Alhamdulillah sampai airport dan selamat sampai KLIA2. . Gambo takdak yea.. takde mood nak bergambo dah.. huhuhu.Total expense korang boleh p kat link neh Percutian Bajet Koh Samui -Preparation .. Untill next trip..

k bai..

Percutian Bajet Koh Samui : Day 3 & 4

Day 3 & 4 :

7 / 5 / 2017

Hari ke tiga agak menyeronokkan.. lepas penat semalam berjimba dekat laut.. hari neh kite naik motor pusing satu pulau yea.. hehehe..

Sarapan pagi? Makan roti je yang kami bawak dari rumah. Dalam panas terik, tempat pertama kami pergi Hin Ta Hin Yai Rockbar (grandfather grandmother rockbar). Kat sini ada ape? Ade pantai dengan batu yg berbentuk tuttt.. hahaha.. sabo je la. Masa sampai orang tak ramai lagi.. tak sampai setengah jam penuh dengan manusia nk tgk batu tuttt.. hahaha..

Nak masuk kawasan neh parking kene bayar. Kereta 30baht dan motor 10bath

ramai kan orang.. hahaha

Ada kedai jual survenior, minuman, aiskrim, makanan.. keychain, fridge magnet kat sini agak mahal, jadi kami pandu lalu je la.. tapi air terpaksa beli sebab panas terik giler. Sedapnye air buah...

next...

Namuang Safari
Ukeh korang bleh google map je tempat neh dan ride ke sana.. tempat neh ade elephant trekking,animal show, kayaking, ATV ride . Harga mengikut pakej dan masa lama mana. Paling mahal ATV ride (20min)+ elephant trekking (30min) by off road waterfall untuk adult 1500bath dan kanak kanak 1300bath. Kami pusing-pusing dalam tu ja..say no to elephant trekking ya.  Tempat die memang cantik.. banyak tempat untuk bergambar.. hehehe..

Heaven Garden
Err.. husband aku act tak setuju nak masuk sini tapi bini die ni die neh memang degil.. huhuhu.. dan bayar la beliau 80bath seorang.

Tempat neh ada patung patung buddha. Banyak jugak dan agak creepy.. hahaha.. masa neh ada la 3 4 orang melawat kawasan. Sebab dah bayarkan..kite layan je.. huhuhu.

Sepanjang jalan neh macam-macam aktiviti diorang provide. Flying Fox, tempat menembak, elephant trekking.. macam-macam la. Ada satu tempat air terjun kami singgah... tapi penat yang amat. Mau taknye, kene trekking dalam 500m kalau tak silap. View pun beshe beshe je.. huhu.. dah nama air terjun kan.

Balik bilik penattt.. trekking sangat.. hahaha.. membuta kejap. Malamnya kami makan dekat Chaweng Night Market. Kat sini ada macam-macam gerai menjual makanan. Banyak jugak kedai makan yang halal. Pastikan ada tanda halal dan yakin yea.

Teh o ais limau diorang.. ya ampun sedap giler.. tetibe tengah menaip neh terliuq baq hang... kami makan nasi goreng seafood je di Sabai Sabai Restaurant sambil mata melilau tengok sekeliling.. Tak sempat nak ambil gambar makanan. Lapo ceritenye.. huhuhu

Lepas makan macam biasa la.. kite round lagi Chaweng.

8 / 5 / 2017

Selamat pagi Malaysia..

Lepas subuh takde aktiviti sangat nak buat. Sarapan pagi makan roti yang bawa dari rumah je. Lepas tu terjun dalam swimming pool atas sunroof. Pepagi neh belum ada yang nak berkubang macam kami.. sejuk gamaknye.. hahahaha.. husband pulak suke lepak dalam bilik. Internet laju kata beliau..adeii..

Petang sikit baru kami keluar menjelajah pulau Samui dengan motor. Alhamdulillah cuaca amat mengizinkan. Memang abis satu pelusuk pulau kami terjah. Berhenti bila ada view cantik untuk ambil gambar saja.

Aci la yea letak gambar je.. hehehe

Thursday, March 14, 2019

TTC # IVF Journey # 5 - 2 weeks wait (2ww)

7dpt5dt (14.3.19)

Yea.. tau.. belum abes 2ww lg..🤭
Saje nak cerita.. ari neh ke MAC untuk ambil darah dan cucuk Proluton..

Proluton = Hydroxyprogesterone caproate
Merupakan suntikan depot yang mengandungi hormone Progesteron
Proluton ini  adalah oil-based medication, bermakna ia sangat pekat. Jadi injection dibuat dalam otot (intramuscular) senang citer kene cucuk kat punggung.. huhu.. nak kate sakit tu tak jugak.. huhu
Dengan kata lain proluton neh ubat untuk kuatkan rahim.

Sebelum tu ke makmal C untuk ambil darah bagi ujian beta hcg.

Entah la.. hati rasa tak yakin. Tapi hati neh jugak dah berangan nak bawak perut kehulu kehilir..

Staff suh call esok untuk dapatkan result beta. Bila dengar macam tu terus rasa down. Tatau la... mungkin sebab mengharap sangat..😖😖

Balik dari hosp, aku buat keje bodoh..  teringin nak check upt. Mereng pe check upt petang petang neh tp result.. takdenye samar samar.. still 1 line.. sedih sgt.. 😭😭 hmm.. korang doakan yea..

Proluton 250mg = RM21.85

Ujian makmal   = RM13.00
Perkhidmatan rawatan =RM18

15.3.19

Beta HCG result keluar.. and its negative