kick off

Sunday, February 26, 2017

Percutian ke Sabah (compilation)

Maafkan ambee... kali ke empat menjejakkan kaki ke sabah, tapi baru sekarang gigih nak mengupdate.. huhuhu.. Dengan kata lain aku cuma akan ceghita pasai tempat menarik yang korang wajib jejakkan kaki di Sabah dan update perbelanjaan percutian aku yang terakhir je la eh...  wuwuwu.. trip 2014 ngan 2016 je yea.. puas nk korek gambo lame.. mane ntah letak..


PULAU

Ke pulau kite.. sebab ape kami selalu ke pulau dulu sebelum ke tempat lain? sebabnye senang nak keringkan baju.. takde la bawak balik baju basah.. ngeh..ngeh..ngeh.. 
Untuk pakej pulau, korang kene pergi ke jeti Jesselton. Dekat sana, banyak syarikat yang menyediakan pakej ke pulau. Pilih je mane yang berkenan. Syarikat yang pernah aku ambil Sunny Rainbow Tours&Travel Sdn.Bhd. Harga untuk seorang RM25 untuk satu pulau tapi pandai-pandai la korang kawtim dengan awek kat kaunter atau klik link kat atas untuk tau harga lebih lanjut.





Untuk sarapan, korang boleh makan di jeti Jesselton je.. banyak kedai yang jual makanan cuma tak kena dengan tekak aku je.. huhu.. jangan lupa bungkus siap-siap untuk makan tengah hari di pulau. Di pulau ada je orang jual makanan tapi harga memang mencanak ler.. yang nak berjimat cermat tu better tapau je. Selain Pulau Manukan korang boleh jugak ke Pulau Mamutik, Pulau Sapi, dan Pulau Gaya 











RUMAH TERBALIK

FYI.. Rumah terbalik pertama di Malaysia adalah yang terletak di Tamparuli, Sabah yang menelan kos sebanyak rm500,000.00 oleh usahawan Alexander Yee (tetibe rajin mengexplain asal usul.. hahaha).. Pembukaan Rumah Terbalik Sabah ini pada awal Februari 2012, kali pertama aku ke sana pada tahun 2014.   

Kalau korang nak ke sana, samada menggunakan google map or waze, taip je Rumah Terbalik, Tamparuli (Batu 21, Jalan Telibong Tamparuli) 40 minit dari pusat bandar. Dibuka setiap hari termasuk cuti umum dari jam 8 pagi hingga 10 malam. Bayaran masuk rm10.60 untuk dewasa dan rm5.30 untuk kanak-kanak yang mempunyai mykad sahaja yea.. yang takde mykad harga lain..(termasuk gst.. nangessss) 










PEKAN NABALU

Tatau la kalau korang suke ke tak tempat neh. Kitorang suka sebab view die cantik.. berlatar belakangkan gunung kinabalu ko... kat sini jugak ade orang menjual barang-barang kraftangan macam dekat pasar philipine tu tapi agak mahal la. Ianya 45minit perjalanan dari Rumah Terbalik. 






KINABALU PARK

Kinabalu Park neh lebih kurang 45 minit dari Pekan Nabalu. Jadi rancang perjalanan anda. Kalau boleh korang kena gerak awal dari bandar. Kalau tak, melepas nak tengok puncak gunung Kinabalu (seeloknya jam 7 dah gerak). Pintu masuk neh tempat permulaan para pendaki ke puncak Gunung Kinabalu






Untuk trip 2016 ada sedikit kelainan, sebelum neh ada kejadian gempa bumi yang mengorbankan banyak nyawa termasuk malim kita. Hmmm.. 




DESA DAIRY FARM/DESA CATTLE

Neh tempat yang paling aku suka.. hehehe.. susu nya yang sedap.. ice cream pun.. hadoi.. bila teringat terasa nak terbang je ke sana.. huhuhu.. lebih kurang 35minit dari Kinabalu Park.










Yang neh trip 2016.. dah banyak perubahan.. aku pun tatau nak cakap suke ke tak.. lepas tu ramai giler orang ke sini.. sesak weh.. nak beli susu pun beratur panjang.. sedey.. huhuu.. kalau dulu seronok, orang tak ramai, view lebih natural. Kalau tak silap aku, tempat batu yang kitorang ambil gambar tu dah diwarnakan.. pastu susah nak berenti sebab kereta banyak parking tepi-tepi jalan.. =( 
















No comments:

Post a Comment